Rapport om selvskade kan rekvireres af
forfatteren på e-mail:
birgitte@sandplay.dk
Se også afsnit under børn og unge; om "børn og
unge med særlige vanskeligheder.
Nyt:
Teaterstykke om
selvskade
Resumé af rapport om selvskade:
Rapporten tager udgangspunkt i erfaringer fra
Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS). I
rapporten sammenholdes LMS's årsagsliste med teori og
behandlingsprincipper i moderne psykiatri.
Arbejdet er et bidrag til udvikling af den
eksisterende teori og behandling
af selvskade blandt unge. Arbejdet bidrager ved at betragte
selvskade problematikken gennem en ny forståelse af psyken som
fremadrettet og intelligent kommunikationssystem. Rapporten peger på forbindelsen til
problemer i personlighedsdannelsen, og til problemer opstået i den
unges nuværende liv; Arbejdet illustrerer de muligheder, der ligger
i det private som et supplement til den kognitive model, der ofte
arbejdes med indenfor det offentlige behandler system. I rapporten peges på behov og
mulighed for en tværfaglig model, der kan professionalisere
behandling yderligere.
Tilgangen er kybernetisk psykologisk kommunikations-
og systemteori, samt moderne
forskning i de psykologiske hovedskoler med fokus på tidlige forhold i
livet og karakterdannelsen i barndommen og den tidlige ungdom.
Arbejdet beskriver de forskellige årsager til selvskade og foreslår
en helhedsorienteret teorimodel til forklaring af selvskade. I
rapporten diskuteres konsekvenser af denne model for behandling.
Den kybernetisk psykologiske model som
beskrives, involverer en ressourceorienteret tilgang, en
teoriforståelse om bevidsthed i niveauer og en meningsfuld tilgang
til kropslige symptomer. Modellen bidrager til at forstå hvorfor
også så mange ”almindelige” unge teenagere vælger at skade sig selv.
Den bidrager til at forstå hvordan behandlingsformer der inddrager
sammenhænge og meningsskabelse evner at samle og skabe sammenhæng i
et tilsyneladende besynderligt problem.
Uddrag af rapporten s. 14.:
Ubevidst intelligens som altid eksisterende
mulighed
Fordelen ved at distribuere information ud
over flere delpersonligheder er at den er mindre sårbar end
information, som sådan som man traditionelt forestiller sig den
rationelle bevidsthed forarbejdes gennem en enkelt central enhed
[1]. Den ubevidste viden er altid tilstede som en mulighed. Den kan
integreres i en samlet forståelse af en virkelighed, personen
faktisk har oplevet, men som omgivelserne benægtede eksistensen af1.
Eller ikke havde erfaring med eller plads til i det miljø, barnet
voksede op i. Dette kan være vigtigt i etableringen af samarbejde
med forældre, eller i selvforståelsen hos barnet, hvor en
offer-krænker struktur nogle gange kan være opstået på baggrund af
teorier, der holder fast i en for forenklet opfattelse af
relationen.
Uddrag af konklusionen
Selvskade kan indenfor kybernetisk psykologi
betragtes som forstyrrelser, der viser sig i overgange i psykens
udvikling, som ikke bliver mødt på rette niveau.
Der er flere årsager til selvskade: Tidlige
problemer, traumer og årsager, der beror på nutiden eller har rod i
tidligere problemer, som ikke er direkte skader af selvet, men blot
delaspekter af styrende helheder i den unge. Det er muligt at
forklare fænomenet teoretisk og hvorfor det finder sted i nutid
blandt piger i en særlig aldersfase.
Det er endvidere muligt at forklare selvskade
blandt de nye cuttere såvel som af de mere belastede selvskadende
unge. Ligeledes at forklare flere niveauer og årsager til selvskade
jvf. LMS årsagsliste. Og det er muligt at integrere flere
forklaringsmodeller og videnskabssyn.
Selvskade kan forklares som kompleks
kommunikation på flere niveauer. Sådan som virkeligheden betragtet
som en levende organisme - kan anses for at være - kompleks og med
flere lag og muligheder for at kunne overleve, tilpasse sig og
udvikle sig.
Den økologiske niche har betydning: både de
modeller som far og mor var for barnet og er for den unge i nutiden,
men også nichen bredere omkring den unge i dag; Skolen, lærere,
medier, andre unge m.v., som den selvskadende har en relation til,
som den finder betydningsfuld er væsentlige for, hvorvidt den unge
griber til selvskade. Det er de bl.a. i kraft af, at det er igennem
relationer, den unge udvikler og indhenter ny erfaring til de
intrapsykiske strukturer, som er parate med en opdatering af psyken.
Hvorved den unge kan være og agere mere komplekst i forhold til sine
omgivelser og livshåndtering, når man bliver teenager.
En mere nuanceret forståelse af selvskade
kommer til syne igennem netværksteori-forståelsen. Kybernetisk
psykologi er en mindre lineær model, hvis fordel er, at den kigger
mindre efter årsag og virkning eller fejl. Og mere efter relationer
mellem udslagsgivende faktorer i processer. Overordnet og afgørende
er det, at den inddrager psykens samlede ressourcer (ubevidste som
bevidste) frem for at fokusere på ”vanskeligheder” i feks.
barndommen, hvilket den anerkender som særlige betingende, men ikke
altafgørende for udfaldet for den unge. Dette gør den særligt
igennem tilførelsen af et selv-begreb; ”det kybernetiske selv”, som
overordnet kreativ forvalter af psykens kompleksitet og intelligens
og opfattelsen af personligheden som selvregulerende.
Normalt vil systemet selv ændre niveau som led
i denne selvregulering, men hos unge mennesker, der griber til
selvskade er der brug for terapi eller støtte til at udvikle sig.
Det må stå som videre hypotese, hvorvidt man
mener at ”selvet” kan skades. Kybernetisk psykologi danner belæg
for, at selvet kan forstyrres i grader, men at ressourcerne er der,
selvom de kan være godt gemt. Ressourcerne kan man finde i den unge
selv og i omgivelserne gennem terapi og ”gode personer”. Netværket,
forældre og nøglepersoner i skoler er væsentlige, idet de bidrager
til at udvide den selvskadendes mestring i et her og nu perspektiv.
Dette er interessant i et kortere perspektiv, som
mestringsstrategien pt. profiterer fra, men mest afgørende opstår
dette, fordi mestringsforandring kan fortolkes som skemaforandring,
der øger den selvskadendes muligheder for at koble til egen
selvregulering.
Måden man opfatter selvskade på teoretisk har
betydning for behandling og dermed for den unge. Det er med
kybernetisk psykologi muligt at behandle helheden, som
delen/symptomet repræsenterer og ikke bare del-aspekter af det.
Såfremt man indhenter viden i allerede eksisterende fagteorier og
integrerer det i en teori som overordnet helhed.
At psyken opfattes som nu-og-her-orienteret og
samtidig fremadrettet og identitetsskabende, er afgørende for synet
på den unge og for behandlingsudfald. Behandling kan funderes i
kybernetisk psykologisk teori og psykoterapi, der kan være et
væsentligt alternativ til eksisterende behandlingsprogrammer. Eller
indgå i faser af eksisterende programmer.
© Birgitte M. Hansen. Alle rettigheder forbeholdes.
|