Hvad skal vi lege i dag? Sandplay som
udviklingsredskab til børn og voksne
Foredrag: En introduktion om sandplay til
voksne, der ønsker personlig udvikling, samt til forældre og faggrupper
som lærere, læger og organisationer, der har brug for at vide mere
om hvordan børn og unge, som ikke trives kan finde behandling og udvikling gennem
en psykoterapeutisk proces.
I foredraget beskrives hvordan sandplay bl.a. kan
bruges i terapeutisk arbejde med stress og personlig udvikling for
voksne, samt i arbejdet med skrøbelige eller urolige børn og unge,
adoptivbørn og for tidligt fødte børn.
Når der er hul i posen… selvværd og
selvtillid hos børn og unge
Hvad er årsager til, at der nogle gange er hul i
posen med selvværd? Forståelse og inspiration til hvordan man som
forældre, fagpersoner og nøglepersoner blandt børn og unge kan nære og
styrke børns selvværd.
Om bl.a. udelukkelse (eksklusion og inklusion) i
børnegrupper. Børne strategier for social mestring og venskaber. Konflikthåndtering og håndtering af vrede. Mobning, venskaber,
traumer, oplevelser tidligt i livet, evtl. selvskade, forældrestøtte m.v.
"Du er ikke ok!" – Om mobning, magt og aggression
Om eksklusion
og inklusion, og om at bryde sjæle ned. Særskilt også om pigemobning,
dårlig psykisk arbejdsmiljø i grupper, klasseværelser og på
arbejdspladser. Bl.a. om nærvær, grænser, kommunikation og psykologi;
magt og aggression. Og hvad man kan gøre som enkeltperson, lærer og i
ledelse, så man ikke lader stå til og bidrager.
Kreativitet, psykologi(ske processer) og det
legende menneske i fællesskabet
Hvad sker der psykologisk med det kreativt
arbejdende og udviklende menneske.. Hvordan kan man støtte det og hvilke
former for dynamik og konsekvenser har det at sige henholdsvis ja eller nej til
innovation og nye tanker i børn, i sig selv og iblandt ens voksne
kolleger. Om angst i kreativitet, om bevidsthed, depression og
individuation. For voksne med interesse i udvikling, mennesker i
kreative stillinger (udvikling, forskning, kreative erhverv, samt for
mennesker, der ønsker at styrke kreativitet og udvikling i børn og unge-miljøer; skoler m.v. (Efterår 2009)
Kvinders særlige problemstillinger og
udvikling...
Leg og
kvindelig udvikling igennem at udtrykke og genspejle en ny kvindekultur.
En kultur, der leder efter eller savner alternativer til mandens vej. Om
ubevidst intelligens, kreativitet, køn, krop, arbejde, roller,
religiøsitet m.v. Om moderskab, skyld, selvværd og selvtillid og hvorfor
kvinder alt for sjældent udtrykker sine ressourcer og selvværd m.v.
I morgen er der atter en dag… - tidlige
oplevelser, traumer og deres indtryk og aftryk på børn og familier…
Foredraget omhandler eksempler på; tidlige traumer
og deres forbindelse til nuværende liv – og hvordan man kan arbejde med
dem - via bl.a. sandplay - en terapeutisk metode. Eksempler fra arbejde
med børn og familier, der har været syge, adskilt f.eks i kuvøse, været udsat for
ulykker, ikke kan finde en diagnose m.v.
After rain comes sunshine…
Short presentation of lecture: Trauma and
experiences in early childhood and their influences on child, mother,
family (and children growing up/as grown ups) This lecture also describes
cases on how to work with trauma through therapy in the eyes of the
beholder and what to have awareness on as professionals or caretakers.
Lecture available in English, (First presented at the University of Beijing, China in 2008).
Stress - psykologiske årsager og forklaringer
til stress
Stress er ikke en årsag det er et symptom! Men
symptom på hvad og på hvilken måde er det et sprog og hvordan kan det at
udvikle sig personligt - blive til en vej til et bedre liv... Foredrag
for alle..
Grupper, Supervision m.m.
Børne - Unge trivsels- og udviklingsgrupper: (4-6
personer)
Aktiv udvikling af f.eks. social mestring eller
andre kompetencer, som er underudviklet, beskadiget, tilbageholdt hæmmet
eller lign. kan i et trygt rum komme tilbage som en del af børn og unges
ressourcer. Vi udtrykker, tegner, laver sandplay og
fortæller historier, leger, styrker indsigt og selvværd, kender vor
historie, og træner nye kompetencer i en tryg ramme.
Man udvikler og styrker social mestring,
konflikthåndtering i en tryg ramme, som barnet - den unge kan tage med
videre ud i livet (klassen, familien, gruppen, studielivet).
Vi træner bl.a. måder at være tilstede på og føre
dialog på, hvor vi italesætter på en beskyttende og værdiskabende
måde de ting, som hindrer eller er vigtige for at vi kan folde os ud.
Kommuner, Skoler, privatpersoner kan henvende
sig med et bestemt tema; f.eks selvtillid, mobning, krop, konflikter,
sorggruppe, skilsmisse, psykisk syge forældre m.v. Gruppen inddeles efter alder og tema. Brugerbetaling eller betalt af projektpenge,
institutioner eller kommune.
Workshop; Kvindedialoggruppe: (antal; 3-5
personer)
Sandplay – som dialog-form; Det ens og det
forskellige i vor liv. Sandkassen…som kommunikationsforum til at udvikle
kultur, identitet… At udtrykke sig selv, føre en samtale med sig selv og
andre kvinder om vigtige berøringspunkter i samliv, pige-kvindeliv og
identitet. Du/I kan henvende jer som gruppe med fokus på almen eller
specifik emne af relevans for jer.
Supervisionsgruppe for lærere, pædagoger og
andre fagpersoner i
folkeskolen, ungdomsskoler, andre institutioner.
Supervision - et fagligt og personligt udviklingsforum for
trivsel, udvikling og fastholdelse..
Det skal være sjovt at gå på arbejde. Din
arbejdsplads/institution kan være et sted, hvor din personlige og
faglige udvikling og læring er i løbende udvikling.
Hvorfor supervision? Fordi du er en nøgleperson i din egen og andres
trivsel og faglige udvikling. Du skal passe på dig selv og udvikle dig
for at kunne håndtere kompleksitet og omfang af lærergerningen i dag.
Har du fat i det – har du et fantastisk arbejde. Gruppesupervision er en
måde at konkretisere og opsamle erfaring, videreudvikle den og skabe
sammenhæng mellem det som er indeni og ens praktiske måske fortumlede
hverdag, hvor rutiner eller ad hoc brandslukning af problemer ofte
dominerer.
Gruppen arbejder konkret med emner, som er
relevante for gruppen: Målet er en praktisk løsningsproces, som favner
kompleksiteten af de problemstillinger du som faglig professionel og privatperson
slås med, og som måtte influere dit arbejde eller din evne for at
håndtere f.eks. stress.
© Birgitte M. Hansen. Alle rettigheder forbeholdes.
.
|