Her kan fagpersoner og andre interesserede se
mere om den faglige begrundelse for arbejdet i denne klinik
Baggrund
Det er en udbredt erfaring og antagelse blandt
psykoterapeuter, psykologer og børneterapeuter at leg er helende,
udvikler intrapsykiske processer og virker regulerende og
kompetenceudviklende.
”Legen har en helende funktion og danner
grundlaget for udviklingen af færdigheder. Den giver mulighed for at
udtrykke overvældende følelser, som det kan være svært at udtrykke i
ord.” (Kari Killen i bogen ”Omsorgssvigt er
alles ansvar”. s. 481)
Det psykoterapeutiske arbejde i min klinik er
funderet i denne tankegang. Sandplay og legeterapi er i en
kombination med samtalebehandling terapeutiske metoder, der bruges
til at hjælpe voksne, børn, unge med at udvikle sig og overvinde
følelsesmæssig smerte indenfor en fagligt funderet psykoterapeutisk
ramme. Familieterapi tilbydes som samtalebehandling.
Legeterapi og sandplay er anerkendt som
terapeutiske metoder over hele verden. Dr. Eliana Gil, der er
psykolog og phd og en af USA’s førende eksperter indenfor
børnepsykologien anbefaler en bred vifte af teknikker i det
terapeutiske arbejde med børn. Jeg følger denne tankegang i min
klinik og kombinerer metoder som sandplay og legeterapi med
samtalebehandling. Mit arbejde er bredt funderet i
udviklingspsykologi, socialpsykologi og kybernetisk psykologi og
psykoterapi.
Erfaring og faglig baggrund
Jeg har særdeles gode resultater i arbejdet
med voksne, børn og unges problemer. Jeg har erfaring med mange
forskellige slags problemstillinger (se nedenfor). Det er min
erfaring at smerte og svære oplevelser gennem psykoterapi kan
bearbejdes og integreres konstruktivt.
Jeg er akademisk uddannet og har 12 års
efteruddannelse fra anerkendte psykoterapeutiske skoler i Danmark og
USA. Jeg arbejder med udgangspunkt i forskning og klinisk praksis
indenfor de psykologiske hovedskoler og kybernetisk psykologi og
psykoterapi. I arbejdet integrerer jeg således den moderne
psykoterapi i en kompetent behandling. Desuden inddrager jeg teori
og praksis omkring relationen, der i forskning har vist sig
væsentlig for klientens behandlingsresultat. Jeg arbejder bl.a. med
baggrund i forankring, hvor klienten anerkendes som delekspert i sit
eget problem samt med en professionel (teoretisk og klinisk)
forståelse af psykisk kreativitet, i.e. på hvordan ny erfaring
opstår i det indre.
Jeg har bl.a. erfaring med:
Skrøbelig identitet og lavt selvværd. Sorg og
krisearbejde, samt traumer. Angst og depression. Stress, tomhed,
samt mennesker som søger personlig udvikling. Problemstillinger
opstået i børne og ungdomsår; f.eks tab og traume, belastende
familierelationer. Trafikulykker. Adoptionsbørn og deres familier.
For tidligt fødte børn og deres familier, f.eks usynlige senfølger.
Kronisk eller periodisk syge eller relaterede f.eks. søskende.
Overordnet mål med et terapeutisk forløb
Målet med et terapeutisk forløb er bredt
betragtet, at styrke personens indre psyke, adfærd og relation til
omverden, samt styrke oplevelse af personens eget selvværd.
I denne klinik kan man få hjælp til at:
1) Bearbejde komplekse problemstillinger og
komme overens med vanskelige grundvilkår (f.eks som et dybere
bearbejdende psykologisk arbejde).
2) Skabe kontakt til indre ressourcer og
kompetencer eller tilføre disse, som er betydningsfulde for
personens udvikling. (f.eks mangel på en far, mor eller særlige
erfaringer, kompetencer).
3) Bearbejde sorg, krise, chok, traume og
indre kaos.
4) Udvikle sin identitet.
5) Identificere og forstå temaer, der er på
spil hos den enkelte i personens indre psyke samt forstå og
bearbejde hvordan personen påvirkes af oplevelser i ydre verden.
(bevidstgørende behandling)
6) Håndtere vanskeligheder i hverdagen,
afhjælpe lettere aspekter igennem egenomsorg, kendskab til
egendynamik og kendskab til sig selv (jeg-støttende terapi).
Hvordan foregår arbejdet med klienten?
Igennem samtale og forskellige understøttende
metoder frigøres intrapsykiske ressourcer, hvorigennem problemer og
eksterne relaterede vanskeligheder bearbejdes. For at solidere den
nuværende og fremtidige identitet kan arbejdet involvere såvel
berøring til områder i nutiden som i fortiden, men fokuserer på
temaer af relevans for at bearbejde klientens nærværende problemer.
Arbejdet kan identificere såvel årsager som
dynamik og senfølger. Det foregår i en parallel proces. Der vil i
mange tilfælde være umiddelbar lindring efter nogle gange. Herefter
følger en periode med parallel processer i arbejdet mellem fremgang
og regression (meningsfuld tilbagevenden) hvor fysiske og psykiske
symptomer forsvinder som følge af arbejdet og tilslut en vigtig
soliderende fase hvor personen oplever genvunden styrke og
yderligere soliderer og udvikler sig. F.eks i form af solid indre
selvtillid. Arbejdet kan beskrives som en udviklingsspiral, der går
opad og fremad.
Tilbagegang og løbende berøring til væsentlige
temaer er i denne klinik en del af en persons mulighed for på
afgørende måde at reparere sig selv. f.eks igennem adgang til
personlige erindringer, tidligere oplevelser, hvori personen kan
genetablere tillid eller erfaring, som måtte være mistet eller af
andre årsager ikke opnået på et tidligere tidspunkt i personens liv.
Erfaringer som hindrer personen idag og hvorfor personen har brug at
arbejde hermed.
Sandplay bruges i denne klinik på en metodisk
baggrund af såvel klassiske som nyere teorier og forskning indenfor
udviklingspsykologi, krise, traumer, angst, depression m.v. Sandplay
kan anvendes som metode både ved behandling af lettere
problemstillinger og som en dybdepsykologisk metode ved vanskeligere
problemer. Desuden anvender jeg metoden til behandling af traumer
hos børn og voksne.
Det terapeutiske arbejde kan lindre og
bearbejde lette som svære oplevelser, problemer og grundvilkår hos
såvel børn, unge som voksne. Dette sker fordi der i denne klinik er
en fundering mellem valg af metoder, klinisk forskning og moderne
teorier – hvorigennem klinikken vægter at etablere støtte i det
indre hos den enkelte. Det påvirker den ydre adfærd som bliver mere
afbalanceret, sundt funderet og reguleret. Børn og voksne udvikler
igennem et forløb gennemgående sin identitet og gør sig mere solid.
Samarbejde og koordination
Arbejdet koordineres med løbende dialog med
klient eller under visse omstændigheder og med klientens tilsagn med
personer, som er vigtige for klienten eller med andre
samarbejdspartnere i overordnede samtaler eller kort status -
informering, hvor temaer, symptomer og forandringer redegøres for
eller kan drøftes. Dette finder sted for at stimulere yderligere til
personens egenudvikling i familie og omkringliggende miljø. Er der
tale om familieterapi finder dette sted som en overordnet del af
samtaleterapien. Er der brug for skriftlig opsamling, et resume,
rapportskrivning el. lign. betaler personen, kommune eller
organisationen som ønsker dette eller dette afholdes af ansøger
selv.
Jeg kan indgå i samarbejde med offentlige
eller private organisationer og behandlinginstitutioner, hvor jeg
kan varetage dele af behandlingen f.eks i form af sandplaybehandling
som et aspekt af samarbejdspartnerens behandlingsstrategi.
© Birgitte M. Hansen. Alle rettigheder forbeholdes.
|