Nogle børn og unge kan i perioder have så svært
ved at finde ud af livet (finde sig selv), at det påvirker
hverdagen. Det er vigtigt, at børn, der ikke trives og som har svært
ved at håndtere svære livsvilkår eller løse problemer selv, får støtte eller hjælp. Det er betydningsfuldt, fordi
et barn i lange perioder kan være fastlåst af de uløste problemer.
På kort sigt kan det påvirke indlæring, trivsel, kammeratskab og familieliv. På lang
sigt kan det have betydning for barnet - den unges udvikling af sin personlighed.
Børn reagerer forskelligt på det, som er svært
for dem. Nogle bliver triste, melankolske og indadvendte, mens andre
bliver rastløse, provokerende, vrede og har måske svært ved at finde fred og
koncentration. Nogle lader sig slet ikke mærke med noget – tiltrods
for at der er sket en stor forandring i barnets liv. Ofte mister
barnet glæde og selvtillid. Nogle har kontaktvanskeligheder,
føler
sig ensomme eller har andre sociale problemer. Problemerne kan vise sig
i fysiske symptomer som maveonde, hovedpine eller
spiseforstyrrelser. Problemer kan f.eks. være mobning,
energifattige børn, sygdom i familien, tab, traume, tilknytningsvanskeligheder,
oplevelse af anderledeshed og identitetsproblemer.
Artiklen "Når
børn vinder selvværdet tilbage gennem leg" giver et eksempel på
hvordan sandplay virker.
For børn og unge med særlige vanskeligheder. Se nedenstående link:
Børn med
vanskeligheder tidligt i livet, adoptionsbørn, præmaturt fødte børn (link).
Terapi til små børn (0-3 år).
Selvskade (link)
Hjælp til at udvikles og modnes
At tale med en voksen - udenfor skolen og
familien - i et åbent kreativt rum, hvor intet er forbudt kan virke opbyggende for de børn og unge som sidder fast i livet. Her kan de
få hjælp til at udtrykke og få styr på vanskeligheder og
bearbejde evtl. svære psykiske problemstillinger og tab.
Jeg arbejder ressourceorienteret og
ikke-diagnosticerende med udgangspunkt i barnet selv. Her kan barnet
igennem min hjælp udtrykke sig, fortælle sin historie og via samtale
og kreative teknikker som sandplay, tegning og leg få støtte til at
udvikle en ny historie om sig selv, acceptere eller udvikle en
positiv selvforståelse af sin identitet.
Dette kan virke som en støtte til forældre og
lærere, der har brug for hjælp til deres arbejde med et uroligt
eller trist barn. Forhold der også kan påvirke forældrenes relation
indbyrdes og forældres selvværd. Forældre og lærer kender måske til forskellige
virkeligheder og sider af barnet – og kender også til de tidspunkter
hvor barnet fungerer godt, hvorfor de kan indgå som gode
samarbejdspartnere, ved behov. Forældre kan få hjælp til at arbejde
med sig selv og deres parforhold. Lærere og
pædagoger kan få støtte til at finde en bedre ledelsesstil, håndtere konflikter, stress, udvikle
kreativitet eller anden hjælp til personlige eller arbejdsrelaterede
problemstillinger. (se evtl. også supervisionsgruppe for lærere)
Sandplay er særligt velegnet til børn og
unge
Sandplay er specielt velegnet til børn og
unge, idet metoden giver mulighed for nænsomt at arbejde med
problemer, som det kan være svært at sætte ord på ligger dybt eller
indeholder flere lag – eksvis fordi det ligger tidligt i livet eller
før fødsel. Man udtrykker sig
igennem figurer og symboler, der let og naturligt billedgør ydre og
indre oplevelser, samtidig med at det aktiverer dybe indre
ressourcer. Sandplay styrker herudover de personlige ressourcer for
leg, læring, kommunikation og kreativitet, som er nødvendige, når
man skal overvinde vanskeligheder og igangsætte en positiv
udvikling.
Sandplay er en form for legeterapi som
oprindeligt er udviklet i 1920erne, hvorefter det er videreudviklet
med forskningen indenfor psykologi og terapi. Metoden bruges over
hele verden f.eks på hospitaler, på centre og klinikker, idet det
understøtter barnets egen oplevelse af sig selv, hvormed man kan
støtte det i at udvikle sig og overvinde vanskeligheder. Sandplay er
særligt velegnet til at bearbejde svære kriser og tilstande som
traumer, idet arbejdet foregår på barnets egne præmisser og
kommunikationen foregår via barnets indre sprog. Via sandplay, legeterapi
og evtl. spædbørnsterapi får barnet mulighed for at bearbejde ubevidste stress-tilstande og chok. Svære traumer bliver udtrykt og bearbejdet
nænsomt i et tempo som barnet selv bestemmer. Løsningerne opstår i
de eventyr og historier børnene selv udvikler i sandkassen i
samarbejde med terapeuten.
Sandplay er således særdeles velegnet til at
bearbejde problemer som er relateret til for tidligt fødte børn,
adoptionsbørn og børn, der er syge, eller har haft svære oplevelser tidligt i livet.
Sådan foregår arbejdet
Arbejdet foregår efter principper og metoder som
bygger på anerkendte teorier indenfor udviklingspsykologi,
ressourceorienteret psykoterapi og krise psykologi. Trivsel opstår igennem et længere forløb, hvor
barnet eller den unge bliver set, hørt og rummet ved samtale, eller
mens han/hun laver billeder i sand eller historier, tegner eller
leger. Hermed får både ressourcer og problemer et udtryk. Samtidig hører og ser
barnet eller den unge sig selv og kan derved rumme det svære og udvikle alternative måder til at takle vanskelige situationer og
vilkår.
Resultater
Efter forløb med sandplay eller psykoterapi
kan man opnå afklaring, ro, ophør af fysiske symptomer. Man ser ofte
at trivsel vender tilbage og at man kan lukke andre ind i sin verden
på gode måder. Lukkede børn begynder at åbne sig, finder styrke til
at ytre sig og folder sig selv ud. Urolige børn lærer f.eks. at
håndtere deres følelser konstruktivt, forstår sig selv bedre og
fungerer bedre socialt. "Problembørn" skaber mindre uro i klassen og
for sig selv. Der skabes større nærhed mellem forældre og
børn og glæden vender tilbage til familien. At man med andre ord kan begynde at lukke livet ind igen på gode
hensigtsmæssige måder.
.
© Birgitte M. Hansen. Alle rettigheder forbeholdes.
|