Børn og unge kan af mange forskellige årsager
(f.eks.
usynlige senfølger af omstændigheder omkring adoption, af for tidlig
eller voldsom fødsel, ulykker, svære skilsmisser, sygdom, dødsfald)
virke særligt sårbare i livet, urolige eller som om de har mistet
deres indre glæde eller retningssans.
Nogle børn og unge kan være blevet adskilt fra
deres forældre uforståeligt eller uhensigtsmæssigt tidligt i livet.
Barnet kan have stået ”for alene” på betydningsfulde tidspunkter i
deres udvikling. Nogle kan i kortere eller længere perioder opleve
så stor forladthed, sorg, eksklusion (f.eks. fra andre grupper af
børn og unge), eller have oplevet andre svære følelser, som virker
så voldsomt på dem, at de ikke kan rumme det eller skabe mening ud
af det pga. egen alder eller manglende livserfaring.
Mange gange kan barnet/den unge ikke udtrykke,
hvad der er galt eller udpege én bestemt årsag - blot kan de
udtrykke, at de ikke har det godt eller udviser "uhensigtsmæssig"
adfærd. Ofte reagerer de igennem kroppen; det gør ondt et eller
andet sted indeni eller barnet/den unge bliver vred, voldsom eller
modsat alt for sløv og uengageret. De kan udvise grundlæggende tvivl
om "jeg er ok"
Efter gennemgribende forandringer eller stress
i familien; som når far og mor skændes, går fra hinanden, en søskende bliver
syg eller et medlem af familien mistrives i en længere periode - kan
et medlem af familien – ofte et barn eller en ung - også udvise mistrivsel. Det er ikke altid nemt at være med de
spændinger, der kan være i familier, at forstå det man føler og det er
ikke nemt at udtrykke vrede, sorg, længsel, eller forstille sig,
hvad der sker med sig selv eller ens familie, når der er
forandringer eller opbrud.
Har oplevelserne været særlig voldsomme som
f.eks. når børn har været udsat for chok, haft kraftige fysiske
smerter eller psykisk haft det vanskeligt, og ikke fundet støtte i
sig selv eller i omgivelserne - vælger nogle børn og unge at
adskille sig fra
oplevelsen for at kunne fungere i den mest basale forstand.
Andre kan få mareridt og udvise dårlig fysisk og psykisk trivsel.
Børn og unge gør det for at overleve. Blot er det for de fleste en
kortsigtet løsning. Kroppen siger fra på sigt – ikke mindst
fordi barnets ressourcer indskrænkes for voldsomt af at udholde
smerte eller bære rundt på tidlige ubevidste erindringer i kroppen.
Efter noget tid - nogle gange efter flere år -
eller i vigtige overgange i barnets liv - viser symptomer sig og det
kan være vanskeligt at stedfæste éen årsag. I en kompleks og
stresset kultur som vores - er der så mange faktorer i spil, at det ikke er
nemt eller altid relevant at finde een bestemt årsag. Lige så
vigtigt kan det være at forandre en dynamik eller optræne f.eks.
en social evne eller følelsesmæssig regulering, som barnet/den unge har
hæmmet udviklingen af.
Barnet kan i kroppen bære på tavse erindringer
om afsavn, tab, splittelser i mange år, som kan komme til udtryk i
særlige overgange i livet, f.eks. i før-skole alderen og i den tidlige
pubertet, når der er ressourcer nok i familien, eller når der ikke
er andre strategier tilbage at overleve på.
Problemerne kan komme til udtryk som rastløshed, søvnproblemer, hoved- og mavepine, adskillelsesangst og uforklarlige
vredesudbrud. Ofte er hele familien påvirket af barnets mistrivsel i
et omfang, så dele af familielivet - eller hele familien vantrives.
Særligt moren kan være påvirket af dette. Og ofte ser man at mødre
tager "skylden" på sig. Barnet kan have lavt selvværd
vedvarende eller i for lang en periode og der kan være
problemer eller afsavn i forbindelse med trivslen i familien, skolegang og
indlæring eller omgangen med kammeraterne.
Barnet kan via sin krop eller adfærd ofte
fortsætte med at udtrykke forskellige fysiske og psykiske
symptomer i et forsøg på at gøre opmærksom på det ubehag og stress,
det bærer på. Stress som kan være opstået af biologisk ubalance, af
at blive adskilt for tidligt, for længe af fysisk smerte, som når nogle børn ligger i
kuvøse, bliver alvorligt syge eller som når andre kommer ud for svær mobning,
skilsmisse eller tab i nær familie.
Det er min erfaring, at mange af disse forhold
gør, at kroppen som et psykosomatisk system kommer ud af balance og
mister sin normale selvregulering. Det er også min erfaring, at man
ved at arbejde med denne kompleksitet, kan genfinde sin naturlige
balance igen ( - med udvikling af trivsel, selvværd og selvregulering
af følelser til følge.)
Hvordan kan mit barn få hjælp og hvordan?
Sandplay, legeterapi og spædbarnsterapi er midler til at
møde barnet i bearbejdelsen af de problemer som barnet bærer på
indeni og som for nogle optræder eller genkendes i dagligdagen omkring barnet. Det er ligeledes
muligt at skabe kontakt mellem ressourcer i barnet og uerkendte
eller undertrykte følelser. Med sandplay kan man f.eks bearbejde svære
erindringer fra før sproget dannes. Hvilket gør det særligt muligt
at arbejde med erfaringer som nogle
adoptionsbørn og for tidligt fødte børn kan rumme som udspring til
deres mistrivsel. Det er særligt anvendeligt til at bearbejde og
integrere tidlige eller smertelige erfaringer, som er skilt ud af den
voksnes, såvel som barnets hverdagsbevidsthed. Ligesom man kan arbejde
specialiseret med traumer på en for barnet nænsom måde, fordi det
foregår i barnets eget tempo og finder sted igennem barnets egen
historiefortælling. Det er herved muligt at skabe en sammenhæng og
ny historie via legen og styrke barnets identitet og
følelsesregulering.
Det er min erfaring, at man kan bearbejde
konkrete tab, såvel som uklare tab og vanskeligheder og genskabe sammenhæng i barnets liv og
identitet. Ved at få udtrykt, fortalt, leget sine erfaringer igennem
med særlig terapeutisk understøttelse kan barnet opbygge sit
selvværd, få lyst og vilje til at opbygge relationer, at lære og
leve igen.
Barnet bærer smerten i sig – at bearbejde den
og blive mødt i den af terapeuten er helbredende og samler barnet.
Det hjælper det til at blive til et menneske, som kan rumme selv svær
modstand tidligt fra livet (erfaringen) på en integreret og
velfungerende måde. – og udvikle sig med livet som medspiller (ikke
som modspiller).
I terapien arbejder jeg med barnet på flere
planer; eventuelle traumer bearbejdes nænsomt gennem hele terapien.
Samtidig arbejdes med de problemer, som viser sig i hverdagen. Hvis
det ønskes kan jeg støtte og rådgive familien (via
forældresamtaler). Dette kan have stor betydning for familiens
trivsel, hvis mor
eller andre i familien bearbejder sin evt. stress eller sorg forud for
eller sideløbende med at barnet er i behandling. I nogle tilfælde
kan parterapi være gavnligt, fordi familien eksempelvis kan være overbelastet
af mange års arbejde med et personligt krævende, familie -
arbejdsliv. Jeg samarbejder og
inddrager familien. F.eks. ved at veksle viden, indsigt, vejledning med
familien undervejs i processen.
Se også under Par og familieterapi, samt under
Psykoterapi, og
terapi til mindre
børn.
© Birgitte M. Hansen. Alle rettigheder forbeholdes.
|